Tuesday 17 December 2013

Ibu, isteri, anak...

Teks : Rabiah Tugimin





Alhamdulillah, sudah 12 jam berlalu, baru berkesempatan jari jari ini meluahkan kesyukuran di ruangan coretan ini. .Betapa mensyukuri hari ini saya masih mampu bernafas melihat suami dan anak-anak di sisi. Walaupun penat dan lelah semalam masih terasa, melihat nurnya cahaya diwajah anak anak ku ini hilang seluruhnya penatku...ini lah bahagianya rasa menjadi seorang ibu..walaupun ada masa tiba kemarahan dihati kerana kerenah dan perangai mereka..Emm...siapalah mereka, hanya anak anak kecil yang tak mengerti lagi kehidupan ini..yang mereka faham...bermain, bergurau dan membuat aktiviti sendiri, lagi-lagi di musim cuti sekolah ni..dulupun saya anak anak kecil juga, menjadi dewasa dan kini  isteri dan ibu...bila di kenangkan semula, teringat saya masa dizaman kanak-kanak..sayalah along, sayalah kakak dan sayalah cikgu pada adik adik saya...sayalah tempat adik-adik jadikan rujukan...umur saya dengan adik kedua jaraknya 5 tahun...jadi yang lain masih kecil lagi...penatnya menjadi kakak..menjaga 4 orang adik...penat lagi emak dan ayah saya memikulnya...kini setelah menjadi isteri dan ibu...saya merasa betapa besarnya pengorbanan mereka...memberi pendidikan, perlindungan dan kasih sayang yang semampunya...sekarang ayah sudah tiada..sudah 3 tahun berlalu...masih terasa lagi gurauan dan senyum tawa ayah...walaupun tinggal emak sahaja, insyallah Akan saya jaga selagi saya masih bernafas...anak-anak ku, doa ibumu semoga kalian menjadi anak-anak yang soleh dan solehah...dunia dan akhirat..amin..

No comments:

Post a Comment