Monday 14 September 2015

Ada Ilmu...

Teks : Rabiah Tugimin   





Ilmu itu penting nak..itulah pesan yang selalu keluar dari mulut ibu dan ayah. Mak dan ayah kita dulu ada yang tidak mampu untuk menuntut ilmu sehingga ke menara gading seperti kita sekarang. Tuntutlah ilmu sehingga ke negara China sekalipun. Kita bersyukur sekarang, dalam kesungguhan mencari ilmu dalam pendidikan, segala bantuan telah disediakan. Bertapa beruntungnya kita dimasa ini jika dibanding kedua orang tua kita dahulu dalam menuntut ilmu. Belajar lah bersungguh-sungguh anak- anak, semua peluang telah disediakan sekarang. Tidak ada alasan untuk mengatakan malas dan bosan dalam menuntut ilmu.       


Ilmu itu ibarat pakaian yang kita pakai, kemana kita pergi, kemana pun kita berada, dengan ilmu pengetahuan kita tidak akan diperbodohkan dan diperlekehkan. Orang dahulu punyalah susah hendak menuntut ilmu. Segala keperluan dan kelengkapan tidak mencukupi. Tetapi, tidak perlu malu jika kita tidak mampu menuntut ilmu sehingga ke menara gading. Mempelajari sesuatu perkara seperti membaca, memasak, bercucuk tanam dan lain- lain pekerjaan juga adalah menuntut ilmu. Ramai diantara kita hanya manusia biasa sahaja, yang belajar tidak tinggi manapun tetapi menjadi seorang yang sangat liar biasa. Kenapa? Kerana mereka tidak pernah jemu, tidak pernah mengalah dalam menunutut ilmu walaupun bukan ilmu akademik.                                 


Ilmu itu luas, selagi bernafas carilah ilmu untuk menambah baikan diri dan keluarga kita. Jangan jadikan dengan berbagai alasan. Dunia kita serba maju dan moden. Segalanya ada dihujung jari. Dimana ada kemahuan di situ ada jalan.InsyaAllah..


No comments:

Post a Comment