Monday 13 January 2014

Cara Menjadi Menantu Yang Disayangi

Teks : Rabiah Tugimin



Assalamualaikum w.r.t..Hari ni saya nak kongsi bagaimana cara nak menjadi menantu yang disayangi..sesuai untuk yang dah pun berumah tangga atau pun belum lagi..mungkin beberapa tips ini dapat membantu..paling tidak pun mana-mana mertua dan menantu yang sedang tegang boleh dilembutkan..salah satu pihak kena mengalah, terutamanya yang mudalah..yang mertua mungkin sebab faktor usia, perubahan hormon, jadi adakala nya sikap mereka seperti kanak-kanak..insya Allah mertua dan menantu boleh menjadi kawan..macam saya..heee..walaupun tinggal berhampiran dengan mertua, ia bukan bebanan bagi sesetengah orang..pada saya satu kebaikan apabila kita yang muda menghadapi masalah yang orang -orang lebih tua dari kita lebih ketahui..

Pernikahan bukan hanya menyatukan cinta Anda dan pasangan, tapi juga keluarga dari kedua belah pihak. Namun, tak sedikit wanita yang memiliki masalah dengan mertua mereka. Padahal masalah dengan mertua sebaiknya dihindari agar tidak terjadi keretakan rumah tangga. Anda harus menjalin hubungan baik dengan mertua. Bagaimanapun juga, mertua adalah ibu dan ayah dan Anda harus menghargai dan menghormatinya. Anda boleh menjadi menantu kesayangan mertua. Tujuannya adalah agar hubungan baik selalu terjalin antara Anda dan mertua dan bagaimana cara agar menjadi menantu kesayangan. oklah, mari kita tengok beberapa tips yang sesuai. 

1. Berfikiran Tenang - Saat ingin bertemu dengan mertua, pastikan kita tidak dalam keadaan marah atau yang menjengkelkan. Jika ingin bertemu dan mengalami hal tersebut, maka akan jadi mudah tersinggung apapun yang dikatakan mertua. Untuk itu, alangkah baiknya agar tetap merasa rileks sehingga boleh membangkitkan suasana yang tenang dengan mertua.

2. Sentiasa Bertanyakan khabar - Biasakan untuk selalu bertanyakan khabar atau bertemu dengannya. Bukan tunggu hari raya sahaja. Jangan menunjukkan sikap yang malas dan canggung ketika bertemu dengannya. Selain itu, luangkan waktu untuk berbincang-bincang dengan mertua agar hubungan semakin akrab. Jika kita sering menghindari dari berjumpa dengan nya, ini memberi tanggapan yang menantu tidak menghormatinya

3. Mengambil hatinya -  Selain meluangkan waktu untuk berjumpa, kita juga harus pandai mengambil hatinya. Salah satu yang boleh kita lakukan adalah dengan bersikap baik dan manis di hadapannya. Contohnya , kita ingin menyambut hari lahirnya, mengadiahkannya dan memasak makanan kesukaannya. 

4. Carikan Persamaan - Cari persamaan antara kita dan mertua. kalau kita ada persamaan atau mengetahui apa yang disukainya, jadi tidak ada masalah hubungan akan menjadi lebih akrab. Contohnya jika mertua kita minat menanam bunya. Apa salahnya kita luangkan bersama hobinya itu dihari hari tertentu yang menunjukkan kita juga meminatinya. 

5. Menjadi diri sendiri -kita harus menjadi diri sendiri, Jangan mengubah seluruh hidup kerana ingin dilihat baik di depan mertua. Lakukanlah hal-hal positif dan berusahalah mendekatkan diri pada mereka. Dengan begitu, mertua akan meghargai usaha yang kita lakukan itu. 

6. Selalu beri suami perhatian - Mertua akan sangat menghargai jika kita memperlakukan suami dengan baik. Apalagi jika suami adalah anak tunggal. Tentunya mertua juga akan sangat menyayangi kita. Untuk itu, tak ada salahnya untuk memamerkan sedikit kemampuan kita sewaktu mengurus suami. Misalnya, memasak makanan kesukaan suami ketika mertua berkunjung ke rumah. 

7. Janjikan kehadiran cucu - Jika belum mendapatkan anak, maka beritahu mertua bahwa kita memiliki rencana tersebut. Kita boleh menjelaskan kepada mereka alasan saat ini menunda hamil dahulu. Namun, alasan tersebut harus baik dan demi kebaikan anak nanti. Janji kehadiran cucu itu penting kerana mertua tentunya ingin menjadi seorang nenek. 

8. Hindari pertengkaran - Jangan pernah mendebatkan hal sekecil apapun dengan mertua. Misalnya, mertua inginkan masakan kita kurang garam. Kita harus menghargai pendapatnya dan jangan merasa kesal. 

9. Menjaga suami dan anak dengan baik - Jika mertua selalu menuntut, maka kita harus sabar dan berusaha melakukan yang terbaik demi pasangan dan si buah hati. Menjaga suami dan anak dengan baik juga boleh  membuat kita disayang oleh mertua. Mertua akan melihat bahwa kita adalah seorang ibu yang bertanggung jawab. 

10. Selalu berpikir positif - Jika mertua termasuk orang yang cukup sulit didekati dan difahami, maka jangan  marah saat menghadapinya. Kita harus berpikir positif ketika sedang bersama mereka. Perlu kita ingat juga bahwa suami sangat menyayangi ayah dan ibunya. Hal positif itu akan membantu perasaan kesal menjadi lebih ringan sehingga kita boleh lebih baik sewaktu berusaha memjadikan hubungan baik dengan mertua. Itulah cara agar menjadi menantu kesayangan. Bagaimanapun juga hubungan mertua harus terjalin dengan baik agar kehidupan keluarga kita juga boleh bahagia.

Alhamdulillah, semoga mendapat barakah dari apa yang kita usahakan,,,Amin

No comments:

Post a Comment