Monday 13 January 2014

Makanan Yang Menjadi Punca Sikap Marah

Teks : Rabiah Tugimin


Ehm...betul ker?..makanan pun boleh jadi sebab seseorang marah..bukan sebab tak dapat makan, lambat order makan ker, apa yang nak di makan tak dapat ker...semua bukan, tapi makanan itu penyebabnya..Jom kita kongsi bersama artikel dibawah ini...mungkin lepas ni kita boleh cuba elak kan untuk diri kita dan anak-anak..

Artikel : Seringkali kita mendengar bahawa makanan manis boleh meredakan stress. Bila sedang sedih dan runsing, makanlah coklat. Bila sedang emosi dan ingin marah-marah, makanlah aik krim. Makanan ini kabarnya bisa membuat kita lebih rileks dan menjauhkan kita dari stres. 

Namun sebuah penelitian membuktikan bahawa, gula boleh membuat kita panik dan tertekan dibanding meredakan stress. Sejumlah dokter, ilmuwan, nutrisionist, psikiater dan psikolog dalam event Food For The Brain menemukan adanya hubungan antara makanan dan kesihatan mental. Bahawasanya ada hubungan antara perubahan perilaku dan level gula dalam darah.

"Penurunan gula darah adalah salah satu penyebab mengapa kita mengalami mood yang low mood, depresi, kecemasan dan emosional. Hal ini membuat seseorang yang tadinya baik-baik saja, tiba-tiba menangis hanya dalam beberapa minit, sedangkan mereka yang memiliki gula darah cukup, cenderung mengatasi permasalahannya," kata Deborah Colson, nutrisionis.

Jadi , mengapa gula boleh menyebabkan stress? Rupanya, makanan yang mengandungi gula dan mengalami pemrosesan biasanya dicerna dengan terlalu cepat pada tubuh. Hal ini membuat peningkatan insulin yang membuat tubuh menyimpan gula lebih banyak daripada membakarnya," ujar James Duigan.
Semakin gula dalam darah tak terkontrol, nyatanya ia membuat mood kita juga tidak terkontrol. Kita akan mudah lapar, marah, putus asa dan tak boleh berfikir waras. Jadi, kalau tak makan makanan seperti ini, makanan jenis apa yang boleh kita makan?

James Duigan mengatakan bahwa beberapa jenis makanan yang sebaiknya dimakan untuk melawan stress antara lain adalah buah-buahan berry karena mengandung vitamin C. Makanan ini boleh membantu tubuh mengatasi stress dan kaya serat yang boleh mengatur gula dalam darah kita.

Sayuran hijau tua juga boleh memberi tubuh tambahan vitamin dan mineral saat sedang dilanda stress. Selain itu, kacang-kacangan bisa meningkatkan imun sistem dan mengandung vitamin B untuk mengatasi stress. "Dengan mencuba tips ini, akan ada perubahan kecil dalam seminggu dan perubahan yang lebih besar dalam 3-4 minggu," ujar James.

Makanan manis memang tak sepenuhnya meredakan stress yang kita alami. Mulai saat ini, lebih selektif pilih makanan penghilang stress kita.


Kesimpulannya, makanan yang manis itu tidak semestinya dapat mengawal stress kita. Ramai wanita diluar sana fikir gula boleh meredakan stress kan. Patutlah bila makin dimakan makin jadi pemarah. Sekarang kita dah tahu buah-buahan dan sayuran adalah ubat mengawal stress yang paling bagus...renung-renungkan selamat beramal...salam

No comments:

Post a Comment